Gamle underskrifter

Hej digitale signaturfolk.

Jeg kom til at tænke på, hvis den digitale signatur skal være mere eller
mindre ækvivalent med en almindeligt underskrift, hvordan checker man så
en gammel underskrift?

Eks. Jeg skriver under på at jeg skylder nogle penge, og spærrer senere
mit certifikat, eller det udløber. Efterfølgende vil "nogen" godt have
de penge jeg skylder og vil derfor gerne bevise at jeg har skrevet
under, men min signatur er på spærrelisten og er altså ikke gyldig.

Ok, så kan man måske se hvornår der er skrevet under, og hvornår
signaturen er spærret.

Eller kan man den? Er der per default tidsstempler på underskrifterne?
I hvor mange år gemmes spærrelisten? Hvor længe er en "rigtig" blæk
underskrift gyldig, eer der en grænse for det?

I forb. med f.eks. oprettelse af testamente kan jeg forestille mig, at
en underskrift skal være gyldig mange år frem. Nu kan man sikkert ikke
lave testamente over nettet endnu, men der må være andre anvendelser
hvor man skal checke en gammel underskrift.

Jeg fik lejlighed til at spørge Peter Lind Damkjær om dette i sidste uge
hvor "IDA-IT" havde et arrangement om digital signatur, men jeg havde på
dette tidspunkt ikke tænkt spørgsmålet så godt igennem. Svaret jeg fik
var, at de ville gemme de gamle spærrelister i min. 6 år. Dog ikke
nødvendigvis umiddelbart tilgængeligt online (jeg håber jeg forstod
svaret korrekt.)

Er det mig der har misforstået noget omkring begrebet "digital signatur"
her - er det kun meningen den skal gælde i kortere tid (max. 6 år)? Er
digital signatur kun beregnet til kommunikation med det offentlige, og
beregnet til en forældelsesfrist på 5 år ?

Eller der det bare mig der ikke kan se helt indlysende, hvordan man vil
gøre det?

Har almindelige underskrifter samme problem? Principielt kan man jo have
været under 18 år, eller umyndiggjort på underskrivelsestidspunktet, men
det er vel bla. derfor man som regel udfylder "dato og underskrift".

Undskyld hvis det ikke er så udviklerteknisk et spørgsmål. Jeg prøver
bare at forstå den verden jeg skal til at leve i.

--
Hanne Munkholm <sslug@sslug>

" Fear is the path to the Dark Side; fear leads to anger. Anger
leads to hate. Hate leads to suffering. "    -- Yoda