Re: [SIGNATUR] Licensdiskussion med TDC

On Tue, 8 Apr 2003, Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Sidst jeg var med, var der en aftale om at jeg/vi/sslug skulle diskutere
> licens med Peter Lind Damkjær fra TDC. Er der sket noget i den sag, eller
> ligger den opgave stadig og venter?

Man skal passe på med hvad man skriver. Ovenstående bliver nok læst af
flere som at SSLUG skulle diskutere _hvilken_ licens TDC skulle anvende.
Det er ikke min opfattelse af aftalen; det jeg mente var at SSLUG skulle
prøve at forklare TDC/PLD hvad de forskellige licenser betød, således at
TDC kunne træffe et kvalificeret valg - eventuelt med baggrund i et SSLUG
formuleret ønske. Grunden til at vi aftalte dette var at det blev klart på
mødet at vi var på forskellige stadier af forståelse omkring
frie/åbne/lukkede/kommercielle licenser på software og at en afklaring
bedre kunne klares på "tomandshånd" (eller ihvertfald ikke til det møde vi
var til den dag).

Et par pointer;

- TDC oplyste på mødet at de ikke var specielt interesseret i at
  skrive deres egen licens.

- De luftede ideen om en public domain ting - vi nævnte kort at
  det så ikke ville være åben source .

- Det blev kort diskuteret hvordan en kommerciel (lukket) anvendelse kunne
  kombineres med en åben licens, eventuelt gennem dobbellicensering.

Nuvel, problemet er som sagt at jeg stod som ansvarlig for at tage kontakt
fra SSLUGs side. Det har jeg ikke haft mulighed for siden mødet, hvilket
jeg kun kan beklage dybt.

Derfor ønsker jeg at vide om der er sket noget i sagen - altså om nogen
andre har foretaget sig noget. Jeg kan ikke umiddelbart se at det er
tilfældet? Så jeg bør jo holde min del af aftalen.

Jeg vil godt lige sige at det ville passe mig fint hvis nogen der mente at
de var repræsentative for sslugs holdninger, samt kendte til de
forskellige licenser, ville indgå i denne dialog. Siden vores møde med TDC
forstår jeg at der er blevet udtrykt mistillid til 2 ud af de 5 SSLUG
medlemmer der deltog i mødet, og jeg gider ærligt talt ikke blive
indblandet i en licensdiskussion for senere at skulle høre fra en
højrøstet gruppe at jeg ikke har gjort det rigtige. Af forskellige andre
grunde tror jeg heller ikke længere jeg er den rigtige til at indgå i en
dialog med TDC på vegne af SSLUG.

Er der andre der vil det, så sig venligst til, således at arbejdet kan
forsætte.

Mads

P.S. Min deadline udløb i morges kl. 7 og jeg var færdig igår kl. 22.10 -
derfor deltog jeg ikke i mødet om signaturer igår, selvom det naturligvis
ville have været oplagt.