Re: [SIGNATUR] digital signatur og kendt nøgleudsteder

Lars Riisgaard Ribe wrote:
Hej signatur'ere.
Jeg ved ikke særligt meget om emnet digital signatur, så bær over med mig, hvis jeg bruger mærkelige/forkerte betegnelser osv.
Jeg har fået mig en digital signatur og prøvet at sende emails som er digitalt underskrevet.
Problemet er dog, at hvis jeg sender til folk, der ikke selv har en digital signatur, får de at vide at signaturen er invalid - hvilket de fleste almindelige mennesker betragter som en advarsel på højde med virus-advarsler og derfor bliver mine mails slettet!
Kan det virkeligt passe, at TDC ikke står registreret som en "certificate authority", eller er der noget galt i måden, jeg sender på?
Nogle gode ideer til, hvor skal man klage henne for at forsøge at få sådan noget ændret?

Jeg kender alt for godt problemet, da jeg har valgt at signere e-mails som default.

For mig at se er problemet at modtagerens e-mail-klient giver en meget dårligt formuleret/præsenteret meddelelse, der efterlader modtageren i den tro, at der er noget galt med e-mailen.
Der er jo intet mere galt med en signeret e-mail med ukendt CA end med en ikke signeret e-mail!

Så først og fremmest ser jeg meddelelsen og modtagerens utilbøjelighed til at læse og _forstå_ meddelelsen som kernen i problemet.

PLD nævnte i et andet svar, at man arbejder på sagen fra TDC's side, men efter min mening burde der slet ikke være nogen som helst trusted CA liste i nogen som helst klient. Jeg har jo som bruger ikke haft nogen indflydelse på om jeg vil truste den ene eller anden CA. Tænk hvis Microsoft satte sig selv ind som trusted CA ;-)

Hvad kan du så gøre for ikke at få disse ubehagelige oplevelser?
Jo, du kan først sende en usigneret e-mail der informerer om at du vil sende en signeret e-mail og forklare hvordan modtageren skal forholde sig til signerede e-mails, evt. hvordan de får fat i rod-certifikatet og installerer det mv. Yeps, det er meget tungt!

For at proppe lidt ekstra malurt i bægeret observerede jeg i sommeren 2003, at når jeg sendte signerede e-mails (TDC som CA) til personer der havde e-mail-konti hos TDC, så fik jeg mailen retur fra TDC's mail-server med besked om, at mailen indeholdt virus! Godt gået TDC!
Jeg kontaktede dem og de har tilsyneladende fået rettet fejlen.

Med venlig hilsen
Egon Andersen