Net-ID virker med Knoppix/Linux + JyskeBank

Hej

Jeg har lige prøvet det nye Net-ID af hos
Sygeforsikringen Danmark.

Jeg bootede op på en Knoppix 3.3, 2003-12-19-DA (DVD fra Alt Om Data).
Her gik jeg så ind på http://www.sygeforsikring.dk/ og videre til
"Egne medlemsoplysning". Valgte "Jyske Bank" i listen, hvor kun Danske
Bank og BG Bank ellers er nævnt. Klik på [Ja] og bliver overført til
Jyske Bank ID-check. Skærmbilledet er næsten det samme som når man
skal lave bankforretninger, dog er "Sygeforsikringen Danmark" nævnt.
Et par indtasterninger og klik-klik og man ryger tilbage til
sygeforsikringen. Her gik jeg så ind valgte forskellige ting man HELT
SIKKERT skulle bruge en signatur til, fx at tilmelde mit barn under 16
år.

Jeg bootede op i default KDE og testede med Mozilla 1.5 og
Konqueror 3.1.3.

Der ser ud til at blot browseren kan fungere og applikationen på
sygeforsikringen er nogenlunde pænt kodet, så vil det virke. Jeg havde
ikke lige en Galeon, Netscape og Opera til at teste med, men er ret
sikker på at de også ville kunne bruges.

Jeg syntes det fungere rigtig godt. Meget nemmere at gå til end
Digital signatur. Uden at gøre mig til ekspert udi sikkerhed, vil jeg
mene at denne løsning er mere sikker (når man bruger Jyske Bank), da
der ikke ligger noget på harddisken som BackOrifice kan få fat i.

/hans
Dansk er sådan et flot sprog, når man ellers gennemfører
udtalen og ikke sluger endelserne.	  -- Dejan Cukic