Re: [SIGNATUR] Re: Fornyelse af certifikat

Jesper Krogh wrote:

> [...]

Tjo, men jeg ville nok umiddelbart sikre mig at modtageren selv opbevarer de
certifikater der skal til for at verificere indhold og afsender på et
senere tidspunkt. Eller få dem til at signere en kopi af aftalen og sende
til mig (så må jeg jo lave backup af deres certifikat på det tidspunkt).

Jeg har snakket med TDC hot-line og de forstod problemstillingen men havde
ikke et svar på hånden. Forespørgslen (hvordan få jeg fat i den offentlige
del af et spærret eller udløbet certifikat? Skal jeg selv opbevare dette
for alle som har sendt mig signeret korrespondance?) er sendt videre til
nogle der kan give et svar og når jeg får det skal jeg nok videregive det
her. Eventuelt kan Peter måske give os nogle oplysninger? Jeg er
forholdsvis sikker på at TDC opbevarer tidligere certifikater, men de bør
være let tilgængelige (men selvfølgelig tydeligt mærket med at de er
spærret/udløbne og *ikke* må anvendes til at krypterer noget *til*, kun til
verificering af tidligere signaturer).

Hvad angår fornyelse af et certifikat så var svaret at man (på nuværende
tidspunkt) skal oprette et nyt som andre også har skrevet her.

> Det er jo næsten rigtigt.. men hvis nu der går 10 år og den type
> kryptering der er benyttes bliver anset som vand pga. computerkraften
> til den tid.. så falder det alligevel..

Jeps, hvis du om 10 år kan gætte dig til den private del af certifikatet
udfra den offentlige del og en meddelelse som du kender indholdet af (fx
fordi vedkommende har sendt dig en krypteret besked) så vil du kunne lave
et forfalsket dokument med den rette signatur. Men sådan er det vel i
princippet også med papir-dokumenter idag - du kan jo relativt let
forfalske en underskrift ... det hele står og falder vel med at begge
parter har en *identisk kopi af dokumentet* med gyldig signatur (digital
eller "analog"). Hvis det ikke er tilfældet opstår problemet.

./ Kristoffer