Re: [SIGNATUR] Fornyelse af signatur

Egon Andersen wrote:

> Et sted på siden hos TDC som linket linker til findes følgende:
>
> <cite>
> Hvis du ikke har denne programmenu på din pc, kan det skyldes at du
> ingen signatur har på pc’en, eller at din Digital Signatur
> sikkerhedskomponent ikke er opdateret. Klik i så fald på dette link, som
> installerer sikkerhedskomponenten og giver vejledning i
> Sikkerhedskopiering af signaturen.
> </cite>
>
> Det skulle jeg mene er en speciel komponets de henviser til.

OK, så fandt jeg den side du meneer:
privat: http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_vejl_vedl_os
og
erhverv: http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_digi_sup_sik_os

Men den er ikke umiddelbart linket fra den side du linker til på apanage.dk.
Nå, mend et er også ligemeget. Der er altså tale om et separat program
fra TDCd er bruges til sikkerhedskopiering under windows, men:

1. længere ned på samme side (erhverv), står der:
<cite>
Ovenstående sikkerhedskopi laves i et format, som sikrer din flytning af
signaturen fra én Microsoft pc til en anden på en sikker måde.

Såfremt du har behov for signaturen i et standardformat (PKCS #12) til
installation i programmer, som ikke understøtter Microsoft CAPI, kan du
klikke på: Opret en sikkerhedskopi af Digital Signatur i andre programmer
</cite>

Og det henviser så til en vejledning som ikke virker i  in wine
installation, netop fordi jeg får beskeden om at signaturen er markeret
til ikke at kunne eksporteres.

2. Jeg kan i min wine installatioodt finde pågældende
sikkerhedskompnent, så den må være blevet installaret da jeg fornyede
signaturen i min IE. Desværre er der i biblioteket
"{wine_path}/drive_c/Program Files/TDC/Digital Signatur CSP"
kun en række dll'er og ingen exe-fil, og jeg aner ikke om man kan
afvikle dll'er i wine, og hvordan man i givetfald gør.
Dette er mine første eksperimenter med wine, og på det område er jeg
helt grøn.

> Takker.
> Og hvis ikke TDC's vejledninger virker, så bør TDC vel få det at vide?

Ja da, men det paradoksale er at når man åbner HTML-filen fra TDC i
Opera så ved systemet at den ikke kan forny signaturen direkte, og at
den derfor skal eksportere en PCKS12 fil, mens, når man åbner samme fil
i firefox, forsøger systemt vist at forny signaturen direkte, og det er
det der fejler. Så hvis bare TDC ville betragte firefox some en
ikke-supporteret browser ville det sikkert virke i firefox også.

Det er da lidt paradoksalt at det er fordi TDC prøver at supportere
firefox at det i det hele taget gågalt.

Hilsen

/tomas