Re: [SIGNATUR] Fornyelse af signatur

Tomas Krag wrote:
<klip/>

OK, så fandt jeg den side du meneer: privat: http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_vejl_vedl_os og erhverv: http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_digi_sup_sik_os

Mon ikke det er firdi du bruger en cached side? Jeg ændrede siden før middag til at indeholde det nederste af de to links du skriver :-)

Men den er ikke umiddelbart linket fra den side du linker til på apanage.dk.
Nå, mend et er også ligemeget. Der er altså tale om et separat program
fra TDCd er bruges til sikkerhedskopiering under windows, men:

1. længere ned på samme side (erhverv), står der:
<cite>
Ovenstående sikkerhedskopi laves i et format, som sikrer din flytning af
signaturen fra én Microsoft pc til en anden på en sikker måde.

Såfremt du har behov for signaturen i et standardformat (PKCS #12) til
installation i programmer, som ikke understøtter Microsoft CAPI, kan du
klikke på: Opret en sikkerhedskopi af Digital Signatur i andre programmer
</cite>

Det er korrekt, men du kan slet ikke eksportere uden programmet er installeret.
Men som sagt, så kan jeg ikke rigtigt selv afprøve det :-(

Og det henviser så til en vejledning som ikke virker i in wine installation, netop fordi jeg får beskeden om at signaturen er markeret til ikke at kunne eksporteres.

2. Jeg kan i min wine installatioodt finde pågældende
sikkerhedskompnent, så den må være blevet installaret da jeg fornyede
signaturen i min IE. Desværre er der i biblioteket
"{wine_path}/drive_c/Program Files/TDC/Digital Signatur CSP"
kun en række dll'er og ingen exe-fil, og jeg aner ikke om man kan
afvikle dll'er i wine, og hvordan man i givetfald gør.
Dette er mine første eksperimenter med wine, og på det område er jeg
helt grøn.

Jo, Wine afvikler/benytter dll'er, ellers var der vist ikke ret meget der virkede :-)

Ja da, men det paradoksale er at når man åbner HTML-filen fra TDC i Opera så ved systemet at den ikke kan forny signaturen direkte, og at den derfor skal eksportere en PCKS12 fil, mens, når man åbner samme fil i firefox, forsøger systemt vist at forny signaturen direkte, og det er det der fejler. Så hvis bare TDC ville betragte firefox some en ikke-supporteret browser ville det sikkert virke i firefox også.

Det er da lidt paradoksalt at det er fordi TDC prøver at supportere
firefox at det i det hele taget gågalt.

Ja, og så kunne de i øvrigt som i tidernes morgen blot have anvendt den i Mozilla-familien indbyggede certifikat-generator.

TDC imponerer mig desværre ikke :-(
De gør ikke digital signatur nogen tjeneste ved at det ikke fungerer - desværre, for ideen med digital signatur er der ikke umiddelbart noget galt med.

Med venlig hilsen
Egon Andersen