danid fornyelse på linux

Jeg vælger PC+firefox vejeldningen, da min PC kører linux og har bla. Firefox.

https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/privat/support/vejledninger/installation_paa_pc_med_firefox/index.html

Dette kan ikke anbefales i linux, og vil nok heller ikke virke....
specielt da screenshots  viser noget med C: og windows.....

så PC = windows i denne sammenhæng, suk ;(

Nåh, første fejl, man skal nærlæse siden og finde linux i menuen,
linux  er  der faktisk :)

https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/privat/support/vejledninger/installation_paa_linux/

Men den kan heller ikke helt anbefales, men det afhænger sikkert af linux distribution
men til Ubuntu må den frarådes, da den anbefaler Java installeres udenom pakkemanageren.

Langt hen ad vejen kan installationsvejleningen dog anvendes.

1) **
Bruger du Ubuntu så skal du via pakkemanageren sørge for at passende ny Sun java
er installeret, inklusive tilhørende mozilla plugin f.eks. sun-java5-plugin
(eller java6 version hvis du installere Sun java6)
Husk at åbne for universe og multiverse arkiverne i pakkemanageren.

Sørg for at afinstallere eventuelt andre mozilla/firefox java-plugin
sådan at du er sikker på at Firefox ikke bruger en anden Java.
Check i adresselinie med about:plugins  at det er tilfældet.

(Det er muligt at installation af danid også vil fungere
 med OpenJDK og icedtea plugin, det har jeg dog ikke prøvet.)

2) du skal have din eksisterende signatur installeret
og check at du har en hovedadgangskode til Firefox,
ellers er det på høje tid at oprette den nu.

3) gå til den URL som angivet i fornyelse-email fra DANID

4) indtast ny password til pkcs12 signatur

5) download en html fil.  **

I teorien skal man nu tillade javascript fra filen, f.eks.
skrive i adressefeltet:
file:///home/USER/en_eller_anden_mappe/min_signatur.html

Men programmet vil nu så vide hvor min firefox-installation er,
mystisk for det kan da ikke hjælpe noget at se i /usr/lib/firefox
alene af den grund jeg som bruger ikke har skriveadgang der
og brugerens installationsfiler ikke ligger det sted.
Sluk den file-udvalg pop-up og gå videre, for den giver ikke mening ;
se danid's linux vejlening, her springer de over på lige dette punkt.  **
Derefter kommer du til sidst til en dialog der vil gemme en pkcs12 fil...

ELLER: **
Jeg bruger Kim Bosgaard's script fra 2006. Se nederst i indlægget.
Den konverter html fil til pkcs12 med shell scriptet nederst
og kræver ikke man er online.

6) importer pkcs12 fil i firefox med

  Edit->Preferences->Advanced->Encryption
    ->View Certificates-> Your Certificates

  eller på dansk:
  Rediger->Præferencer->Avanceret->Kryptering
    ->Vis Certifikater->Your Certificates.

Vælg så "Import" og udvælg pkcs12 filen.

Du bliver så bedt om dit hovedadgangskode i firefox
og derefter adgangskoden (fra 3.) som du oprettede signaturfilen med.

Nu er din ny signaturfil så importeret i firefox og kan anvendes.

konvertering af html til pkcs12 :

.....snip... "sig2pkcs12.sh" ..............
#!/bin/sh
# Copyright Kim Bisgaard

#  http://www.sslug.dk/emailarkiv/signatur/2006_10/msg00016.html
##

findes()
{
    if [ -z `which $1 2>/dev/null` ]; then
        echo Dette program har brug for programmet $1 for at kunne virke,
        echo dette kan evt. findes i en pakker som hedder $2
        exit 1
    fi
}

if [ $# -ne 2 ] ; then
    echo "Udtraekker din signatur fra html filen"
    echo "Brug: $0 <sig> <pkcs12>"
    echo "      <sig>: f.eks. \"Digital Signatur for xxxx.html\""
    echo "      <pkcs12>: ny fil til den generede pkcs12 signatur"
else
    findes awk "enten awk eller gawk"
    findes openssl "openssl"
    findes dirname "coreutils"
    findes chmod "coreutils"
    findes touch "coreutils"
    findes fold "coreutils"
   if [ `openssl no-enc` != enc ]; then
        echo Dette program har brug for openssl \"enc\" programmet for at kunn!
        echo dette kan evt. findes i en pakke som hedder openssl
        exit 1
    fi
    for d in `dirname "$1"` `dirname "$2"`; do
        # saet katalogerne så at det kun er dig der kan læse dem
        echo Nu er det kun dig der kan laese kataloget $d
        chmod go-rwx $d
    done
    touch $2
    chmod go-rwx "$1" "$2"
    awk -F \" '/^pkcs12=/ {print $2}' "$1" |fold -b -w 64 |openssl enc -d -a >!
    echo "Din pkcs12 signatur ligger nu i  '$2' - pas godt paa den!"
fi

start en teksteditor i linux og gem ovensstående i en fil "sig2pkcs12.sh"
derefter giv "execute" rettigheder via GUI eller fra terminal/konsol:

   chmod +x sig2pkcs12.sh

Nu kan pkcs12 filen oprettes med (jeg antager at filerne er i samme
mappe):

 ./sig2pkcs12.sh  min_signatur.html  min_signatur.p12

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-08-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]