Re: [SIGNATUR] og sikker email med denne

Hej Frank og andre
Frank, du citerer så perfekt, jeg undlader citaterne, jeg tror godt at andre kan følge med. Det var rart at havne det rette sted, for en gangs skyld.

jeg har en mulig forklaring på, hvorfor du ikke er med i databasen:
På DANID's hjemmeside læste jeg det samme som dig, hvor det egentlig klart fremgår, at sikker email kun går er beregnet til MS WINDOWS. Vi har opfattet deres udgydelser på samme måde. Til gengæld kom jeg i tanker om, at jeg i min bestilling - det var her i december måned - udtrykkeligt havde afkrydset sikker email,og accepterede ønsket om at figurere i databasen. Derfor ringede jeg til deres servicetelefon og talte med Trine, som er godt inde i tingene, og de oplysninger jeg fik der, gav jeg så videre til forum. Forklaringen er: optionen om at tilvælge sikker email har enten ikke eksisteret dengang du oprettede, eller også er du kommet til at fravælge den, fordi deres informationer og deres menuer generelt er - hvad skal jeg sige - ikke mangelfulde måske, men noget spartanske og ikke altid lige forståelige. Det bør være muligt for dig at kunne benytte dig af muligheden, jeg vil anbefale telefonen, for når man mailer til dem, risikerer man at spørge i vest og få svar i øst.

Bortset herfra, så tror jeg ikke at nogen skal være kede af, at de ikke kan sende "sikker " email via DANID. Jeg er overbevist om, at DANID har gemt alle udstedte nøgler på en fil, så skulle man på et eller tidspunkt rage uklar med regeringen (Vorherre forbyde noget sådant...), er jeg da helt sikker på, at ens mail bliver knækket lige med samme. GNU/pgp er en langt bedre løsning til email, og den allerbedste er at have en decideret certifikat-server kørende, hvor der indsigt med kildekoden, så folk kan se at certifikaterne ikke gemmes på fil. SSLUG kunne godt have sådan en kørende, det er et forslag fra min side, men der er nok andet der er mere vigtig lige p.t. Jeg har ikke checket min mail endnu, og gør det weekenden over, og vil vende tilbage senere. Jeg ville blot lige fyre et svar af, til orientering for dig og andre. ps: jeg talte kort med Trine om den nye nemID. Det er noget underligt noget, man får tilsendt et kort med nogle tal på. Jeg troede det var sikker identifikation (som f.eks. indstikskort i en Pc), men det er det ikke. Man får kortet tilsendt, men det er jo ikke anderledes end når man får en bankkode tilsendt pr. brev, som man skal huske? nå, der er sikkert en mening med det.

PS. du svarede på mit spørgsmål om brugen af certifikatet - man logger sig ind med det, naturligvis,men grunden til, at jeg ikke fattede det, er jo, at man ikke kan sende sin identitet over en usikker forbindelse, så jeg går nu ud fra som givet at det sker over en https forbindelse. Sådan må det være. venligst
G.S.