Re: [SIGNATUR] og sikker email med denne

i fortsættelse af ovenstående vejledning fortsætter jeg her, i rette rubrik - håber jeg - mine udgydelser i noviceforum omkring SIKKER EMAIL. gårs dato rettede jeg telefonisk henvendelse til DANID. Antagelig er de fleste brugere her i forum udmærket bekendt med proceduren, men for god ordens skyld:

pks12 filen er den private nøgle i PKI sammenhæng. Sikker email kræver at den person, som skal sende mail til dig, har din offentlige nøgle i besiddelse. Hvordan? spurgte jeg Trine hos DANID. Der er to muligheder, den ene gik tabt over telefonen, fordi jeg var mentalt fraværende (jeg tænkte over sprog grammatik). Den anden mulighed er den: hvis du har fået en privat nøgle via DANID, så har du også svaret på deres spørgsmål om du vil have sikker email, og du er blevet spurgt om du vil figurere i en offentlig database (noget der hen ad).Jeg svarede ja. Det er aktuelt nu, fordi: min offentlige nøgle ligger på www.certifikat.dk . Vil nogen sende sikker email til mig, går de ind på nævnte hjemmeside og finder søgefunktionen, hvor de så søger under min email som er sslug@sslug Herefter vil de se en menu med nogle små ikoner, hvoraf den ene står for download (import) af min offentlige nøgle. Jeg har ikke prøvet systemet, men jeg har bemærket mig, at evolution, det perfekt fungerende mail program under bl.a. ubuntu, har et menu punkt, der muliggør IMPORT af nøgler. Jeg antager så, at den nøgle, som du har hentet ned fra DANIDs server, nu skal ind i dit mailprogram (andre mailprogrammer har formentlig samme funktion indbygget) med netop denne importfunktion. Og så bør der være en option i mailprogrammet, som giver dig mulighed for at kryptere den email, som du sender ud til en der besidder den tilsvarende private nøgle. Det varede lidt før tiøren faldt hos Trine - eller mig, fordi jeg ikke kunne overbevise Trine om, at den offentlige nøgle også er en fil, eller i hvertfald et stort primtal, som også kan gemmes på en fil. Trine hævdede, at det var et UDTRYK. Så checkede jeg Backus-Naur grammatiken for C/C++: expression kan bl.a nedbrydes til primary expression og videre til et literal udtryk, og det kan f.eks. være et floating point tal (uden decimaler i det her tilfælde, forstår sig), som er det som det drejer sig om. Da blev jeg grundigt sat til vægs, men det er hvad man risikerer når man taler i telefon. Jeg slutter her inden det bliver værre....

PS: Det vil måske være rart for andre, der har brug for det, incl. undertegnede, at en mindre forvirret sjæl end mig kort opridser de indstillinger i såvel FIREFOX som MAILPROGRAMMET (f.eks. EVOLUTION), der skal til for 1)at anvende sin digitale signatur i forbindelse med kommunikation (https, går jeg ud fra) med en part, som ønsker at modtage din digitale signatur

2) indstillingen i evolution og proceduren (trin for trin) i forbindelse med sikker email kommunikation med en modpart, hvis offentlige nøgle du besidder,og som besidder din offentlige nøgle.

Jeg kommer i tanker om:
Der må jo ligeledes være en option i mailprogrammet, der giver dig mulighed for at dekryptere (med din private nøgle) den mail, som bliver sendt til dig. Er der nogen der har prøvet den slags kommunikation og kan skære igennem her med kontante fakta?
på forhånd tak på egne og evt. andres vegne
og: hvis dette indlæg ikke hører hjemme i denne rubrik, giv mig et praj, og jeg sletter det (jeg går ud fra at kun webmaster og "forfatteren" kan slette et indlæg...)