Re: [SIGNATUR] og sikker email med denne

Gerd Schirner skrev:

Bortset herfra, så tror jeg ikke at nogen skal være kede af, at de ikke kan sende "sikker " email via DANID. Jeg er overbevist om, at DANID har gemt alle udstedte nøgler på en fil, så skulle man på et eller tidspunkt rage uklar med regeringen (Vorherre forbyde noget sådant...), er jeg da helt sikker på, at ens mail bliver knækket lige med samme. GNU/pgp er en langt bedre løsning til email, og den allerbedste er at have en decideret certifikat-server kørende, hvor der indsigt med kildekoden, så folk kan se at certifikaterne ikke gemmes på fil. SSLUG kunne godt have sådan en kørende, det er et forslag fra min side, men der er nok andet der er mere vigtig lige p.t.

Jeg bliver nødt til at rette mig selv. Den applet, som kører på ens computer genererer nøgleparret og gemmer den private som .pkcs12. Jeg troede at appleten kun checkede identifikationen. Appleten sender så åbenbart ens offentlige nøgle ud til DANID, hvor de har den liggende som nøgle/udtryk, og ikke som fil. og det er faktisk vigtigt. (mere om det senere). Via gnu/pgp eller også cacert.org skulle man også få sikre nøgler, uden big brother involvering, så det der med at køre en certifikat server skulle være overflødigt. Bortset fra det, til forsvar for mig selv, har jeg blot været forud min tid- for en gangs skyld. Big Brother har tænkt sig at lege med, når den nye nemID kommer. Så får brugeren et kort (individuelt),som giver brugeren et "challenge" spørgsmål, der skal besvares via kortet. Og alle kort gemmes i en nøgle-farm, centralt-sådan, big brother.
nyt i sagen om sikker email:
jeg har forleden modtaget mail i krypteret form fra en person ved navn Egon(en data troldmand af slagsen, kan man vist godt kalde ham), som brugte Linux til at sende mig mailen. Vedkommende fik adgang til min offentlige nøgle via sit program, SEA MONKEY,som er en integreret webbrowser og mailprogram. Styrken i dette program ligger i, at programmet IKKE skal hente en fil ned fra certifikat.dk, men går ind i certifikat.dk og henter data direkte, altså inden de gemmes på fil. Jeg opsøgte certifikat.dk for at få afsenderens offentlige nøgle (en .cer fil). Der var mulighed for at importere i mozilla/netscape format,og windows format (kontakt person),jeg valgte selvfølgelig mozilla, og downloadede .cer filen. MEN DET VAR UMULIGT AT IMPORTERE .CER FILEN I MAIL PROGRAMMET (evolution). Frank har hentet min offentlige nøgle, og har forsøgt at importere den i Thunderbird - det gik heller ikke. Jeg har sendt en email til DANID, hvor jeg bl.a. spørger om , hvilke mail programmer under Linux de har testet import af .cer filer med, siden de reklamerer med et mozilla icon. (jeg var lidt sur, må jeg indrømme) Får jeg et svar, kommer det her. Indtil videre:

Løsningen synes at være SEA MONKEY, det fungerer beviseligt, og det gør det åbenbart fordi det ikke henter en fil, men adresserer serveren på certifikat.dk direkte. Hvor skulle man også vide det fra? NÅ, det er vel det som dette forum er beregnet til, for pokker - vidensdeling. Tak til Egon, tak til Frank, jeg melder mig igen når jeg ved mere
Gerd