Re: [TEKNIK] Fart-begrænsinger

In <sslug@sslug> "Thomas Rokamp" <sslug@sslug> writes:

>Jeg har brug for at begrænse hastigheden mellem to netkort på en firewall.
>Er der noget der lige umiddelbart kender et program der kan gøre det?

Hvis det er hele båndbredden fra det ene eller begge netkort, så kan du
kigge på "traffic shaper" - det er et pseudo net-interface der binder
sig til det rigtige netkort, men begrænser båndbredden til hvad du ønsker.
Jeg mener der er en HOWTO eller mini-HOWTO om emnet.

Hvis det er bestemte protokoller, hvis båndbredde skal begrænses, så
skal du have fat i de nyeste 2.3.x kerner og kigge på "policy based
routing" - men det er lidt langhåret at sætte op. Kig evt. på de
HOWTO's, der findes på netfilter.kernelnotes.org ("Rusty's unreliable
guides").

--
Henrik Storner     | "Software engineering is a race between engineers
<sslug@sslug> |  who try to create foolproof software and the