Re: [TEKNIK] ext2 hekseri?

In <sslug@sslug> torben fjerdingstad <sslug@sslug> writes:

>Jeg havde downloadet en defekt tar.gz fil (troede jeg),
>så jeg slettede den.

>Derefter fandt jeg ud af at netscape ikke var færdig
>med at downloade den (der manglede lige et par bytes).
>Så nu har jeg nok en urefereret fil :-(

Du har en fil uden nogen inode, ja. Men det er der ikke
noget underligt i.

>Spørgsmålet er nu hvorden jeg får frigivet den diskplads
>den optager (uden reboot), eller nærmere, finder dens
>inode nummer og får den slettet.

Det behøver du overhovedet ikke bekymre dig om. Filen
eksisterer kun så længe der er en reference til den -
enten via en inode, eller fordi den er i brug af en
proces. Hvis du sletter filen mens den er i brug, bliver
disk-pladsen frigivet så snart den sidste proces lukker
filen.

I dit tilfælde vil det sige når Netscape lukker filen
efter af have afsluttet download, eller du terminerer
Netscape.

Det er faktisk en hyppig anvendt teknik i programmer, der
benytter midlertidige filer. Opret filen, åbn den, og
slet den med det samme igen. Så kan man bruge filen så
længe man vil når blot den holdes åben - og uanset
hvordan programmet bliver termineret, så vil der være
ryddet pænt op.
--
Henrik Storner     | "Software engineering is a race between engineers
<sslug@sslug> |  who try to create foolproof software and the