Re: [TEKNIK] Opkobling

> Hello Sslugger
> Efter nogle problemer kan jeg nu opkoble til internettet som root.
> Jeg bruger Kppp fra KDE med fast DNS til Teledanmark.
> Desværre kan jeg ikke opkoble som bruger. Når jeg starter Kppp,
> via en term, som alm. bruger beder den om root's password. Når det er
> givet
> lukker den ned med fejlen
> Xlib: connection to ":0.0" refused by server
> Xlib: Client is not autorized to connect to server
> kppp: Cannot connect to X server :0
>
> Er der en der ved hvorfor når alt kører fint som root.

Jeg tror at den selv fortæller dig det: "Client is not aut.." osv.
ovenfor er et hint til dig. Hvad der sker er nok følgende:
Programmet skal lave nogle ting som det kun kan som root. Derfor
spørger det om root's password og bruger det (på en eller
anden måde) til at blive root. Jeg gentager: Programmet kører
nu som root, dvs. en anden bruger end dig. Andre brugere
end dig selv må ikke connecte til din X-server (hvilket
den gør dig opmærksom på ved ovenstående fejlmeddelelser).

OK, så hvis vi nu kunne give "root" tilladelse til at
benytte din X-server, så ville det nok virke ?!?

Den nemme måde at gøre det på er kommandoen
xhost +
som giver alle adgang til at benytte din X-server.

Erling Jacobsen