Re: [TEKNIK] Samba og stabilitet

Troels Arvin wrote:

> (setgid på kataloger gør, at ny-oprettede filer gemmes med katalogets
> gruppe i stedet for brugerens default-gruppe)

Hvis det er en adfærd, som man generelt ønsker på sit system, så kan man
mounte filsystemet med 'grpid' option. Det giver BSD adfærd (nye filer
har katalogets gruppe). Default adfærd er som V7 og SysV (nye filer får
processens gruppe (V7 og SysV havde ikke flere grupper per proces som
BSD)).

Dette gælder i hvert fald for ext2. Jeg ved ikke hvordan andre
filsystemer opfører sig.

For de nye:

V7 = Unix version 7 fra 70'erne, fra AT&T Bell labs.
BSD = Berkeley Software Distribution, baseret på V7, og forgænger for
freebsd mfl
SysV = System V - en kommerciel Unix fra AT&T, baseret på V7.

BSD vs SysV var den store opdeling af unix-varianter før POSIX slog
igennem.

--
René Seindal (sslug@sslug)			http://www.seindal.dk/rene/