Re: [TEKNIK] nameserver setup

Lars Olesen wrote:
> Men netscape (ver 4.7) ville ikke connecte, og da jeg bruger den som
> mail client kunne jeg heller ikke læse eller sende emails før i dag. Det
> jeg har gjort er at starte named og finde ip addreserne på mail.image.dk
> og smtp.image.dk vha. nslookup og skrive dem i preferences i netscape,
> så virkede det.
> Men der er jo stadig noget galt da jeg kun kan bruge ip adresser. Jeg
> mindes svagt at have haft problemet før, men kan ikke huske hvordan jeg
> løste det.

Det er altid bedre at dokumentere undervejs end forlade sig på
hukommelsen.

> Er der en som kan give mig et eksempel på hvordan diverse filer skal se
> ud når man som jeg kører dynamisk dial up med en stand alone linux
> maskine.

DNS og diald skaber næppe problemer for hinanden her.
Du skriver som om DNS har virket før. Efter opgradering kan RedHat have
indsat egne conf-filer i stedet for visse af dem du selv har editeret.
Dine vil så være gemt som .rpmsave, prøv at kigge efter i /etc .

Måske er der bare fejl i din /etc/resolv.conf :

# with dns:
domain mydomain.home
search mydomain.home danbbs.dk
nameserver 192.168.1.1

# without dns:
#search danbbs.dk
#nameserver 194.234.11.1
#nameserver 194.255.36.1

Prøv at gennemføre de tests der anvises i /usr/doc/HOWTO/DNS-HOWTO .
--
Mogens Valentin  WWW: http://www.danbbs.dk/~monz/  mailto:sslug@sslug
Web, Programming, Network, Security - Installguides and docs for Linux..