Re: [TEKNIK] Netværk linux <-> Windows

----- Original Message -----
From: "Øistein wind" Sunday, April 09, 2000 7:39 PM
Subject: Sv: [TEKNIK] Netværk

> jeg har to computere, en med linux og win98 og en kun
> med win98.  Jeg kunne godt tænke mig at de to
> computere kunne snakke sammen, selvom den ene
> kører med windows og den anden med linux.(det har
> du svaret på)

> Men hvis jeg vil hente filer fra den computer hvor
> windows ligger på, kan man så mounte dets drev,
> mens den er tændt?

Der er 2 måder, du kan dele/flytte filer imellem en linux-maskine og
en windows.

Den nemmeste er nok ftp. Ftp kræver, at den "passive" maskine har en
ftp-server kørende. Sådan en er med i linux-distributionerne, mens den
skal findes ude på internettet til en windows-maskine, og sædvanligvis
er buy-ware. Ftp-klienten er nemmere at finde - jeg bruger den
indbyggede i Windows Commander.

Besværligere men stærkere er Samba-pakken til Linux. Samba bruges
normalt til, at lade en linux-box være fil- og printserver for
windows-klienter. Samba kan også gå den anden vej, så linux'en kan se
delte drev på en windows-maskine. Linuxneighboorhood og xsmbbrowser er
grafiske værktøjer til Linux'en, så den minder om "andre computere"
under Windows. Wonmdows'en skal du sætte op på samme måde som hvis den
indgik i et peer-to-peer windows-netværk.

mvh...
Morten Christensen