Lyd i Debian

Hej Alle!

Jeg vil så gerne have lyd på min maskine, men har ingen nogen anelse om
hvordan jeg får det.

Under RedHat brugte jeg sndconfig og så kørte det - er der noget lignende
til Debian? Kan jeg nappe programmet fra en RH-installation og bruge det på
min Debian-maskine?

Maskinen er en almindelig Dell Optiplex og den kører Debian potato og en
hjemmestrikket kerne 2.3.99-pre3, hvor jeg møjsommeligt har sikret mig
lydkortet (onboard) er med...

Hvad skal jeg konfigge?

- Kasper