scsi-problem

Disken var mycket riktigt en AS400 disk som du skrev. Jag provade att
lågnivåformattera disken med sformat och ställde in sector storleken
till 512 istället för 522. Det gjorde skillnad, men löste inte
problemet. När datorn bootas säger kärnan nu att partitionstabellen är
okänd. Jag kan inte heller mounta partitionerna jag skapat trots att jag
provat lite olika inställningar i sformat. Är det någon som är duktig på
lågnivåformattering som kan hjälpa mig? En vän till mig har fått en
likadan disk att fungera under windows utan större problem så jag tycker
nog att det borde gå i Linux också.

Martin

martin Gustafsson skrev:

> Jag har problem med att få en scsi disk att fungera under Linux. Disken
> är en UW disk från IBM som jag kopplat till ett billigt scsi2 kort från
> Acard. På disken har jag satt en konverterare från 50 pinnar till 68
> samt en jumper som ställer disken i "narrow mode". Både kortet och
> disken upptäcks av kärnan vid boot. Problemet är att efter att disken
> spunnit upp vid boot kommer ett felmeddelande i stil med "Unsupported
> sector size 522, deleting scsi host"
> och disken blir oåtkomlig. Nån som har någon ide?

Det lyder mærkeligt, så jeg har undersøgt sagen.

Din disk er en helt speciel disk til en AS/400, se
http://www.as400.ibm.com/hsmcomp/EACacheWhitepaper.htm

Din eneste chance er nok at forsøge at low level formatere
den. Og det eneste der kan gøre det, er nok sformat:

ftp://ftp.fokus.gmd.de/pub/unix/sformat/sformat-3.4.tar.gz

Programmet er *ikke* for begyndere. Læs først README.linux.
--

+46 (0)31 288267
sslug@sslug