Re: [TEKNIK] SCSI fejl i log

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Det er når jeg forsøger at bruge tar direkte på /dev/tape, eller når jeg
> prøver at bruge f.eks. mt erase.
>
> Samtidig blinker en gul lampe på dat'en. Jeg har ikke docs på dat'en, så
> jeg aner ikke hvad den betyder, men symbolet ser ligesom sådan her ud:
>
> Jeg kan godt læse fra nogen af mine bånd. Men hvis jeg forsøger at
> skrive, får jeg medelelser som denne:
>
> Apr 15 22:38:07 mother kernel: st0: Stepping over filemark backward
> failed.
>
> Er der nogen der har et bud på hvad der kan afhjælpe denne situation? Er
> [...]

Rensebånd hjælper sikkert noget, men når den allerede driller rigtig
effektivt er det bedste at pille dat'en ud, ta' låget af den, blæse den
ren for støv og nullere med en trykluftdåse og så rense
læse/skrive/slette hoveder, capstan-aksel og tilhørende gummi-trykrulle
samt båndstyr mv. med isopropylalcohol (apotek/matas) på et par
vatpinde. Blæs efter igen.

Dat'en bruges vel til backup, så det er rensebesværet værd at være
sikker.
--
Mogens Valentin  WWW: http://www.danbbs.dk/~monz/  mailto:sslug@sslug
Web, Programming, Network, Security - Installguides and docs for Linux..