Re: [TEKNIK] postfix og fetchmail og socks og pop3

On Tue, 18 Apr 2000, Hanne Munkholm wrote:

> Jeg prøver at sætte min lokale Linux-maskine på arbejdet til at hente
> pop-mail ned fra derhjemme, altså en pop-server "ude i byen". Jeg bruger
> fetchmail, og maskinen kører postfix. Fetchmail skal så snakke POP3 med
> POP serveren og sende mails'ene til min maskines port 25, altså til
> min postfix. Så vidt jeg forstår.

..snip..

> fetchmail: SMTP connect to localhost failed
> fetchmail: POP3> QUIT
> fetchmail: POP3< tessssetst
> fetchmail: SMTP transaction error while fetching from thepopserver.dk
> fetchmail: Query status=SMTP
> fetchmail: normal termination, status 10
>
> "tessssetst" er indholdet af min testmail som den skulle hente.
> Der var flere beskeder i virkeligheden så tag jer ikke af at størrelserne
> ikke passer helt.
>
> Har jeg ret i at antage at det er når den skal til at snakke med postfix
> på min lokale maskine, at det går galt?

Ja. Det ser sådan ud.

Kører postfix? Svarer den på smtp-porten?
Kan du telnette til den: telnet mylinixbox smtp ?

Hvad siger "netstat -a | grep smtp" ?

jeg får:
sslug@sslug ~ > netstat -a |grep smtp
tcp        0      0 *:smtp                  *:*                     LISTEN
sslug@sslug ~ >

> Skal postfix også socksifiseres, eller er den bare fordi jeg ikke kan
> finde ud af at konfigurere den? Er det ikke kun fetchmail, der skal
> snakke med den?

Jeg kan ikke forestille mig at den skal socksifiseres (medmindre
mylinuxbox er mailgateway til internettet for alle på dit arbejde)

> Hvordan tester jeg om postfix overhovedet virker lokalt?

Kører den overhovedet? Hvad siger ps?

telnet på port 25
netstat -a
send den en (lokal) mail, og kig i logfilerne

> Er der en, der har en main.cf og hvad der ellers hører til postfix, som
> jeg må se?

Desværre. Jeg er kommet til Postfix endnu :(

/kristian

--
Kristian Vilmann - sslug@sslug - http://www.sslug.dk/