Re: [TEKNIK] Ang: Overvågning af netværk.

On Wed, 19 Apr 2000, Leon Strandgaard wrote:

> Hej sslug teknik.
>
> Jeg søger 1 - 2 programmer, til en server der skal stå på en skole. Det
> ene program skal logge de forskellige IP numres Mac-adresser, og det
> andet skal finde ud hvad de forskellige ip numre laver på internettet
> fx. hvem laver ftp og på hvilken server, o.s.v.

der er flere forskellige muligheder her.
Hvis du bruger linux maskinen som gateway, saa kan du let med ipchains
logge hvor meget folk bruger nettet, sikkert ogsaa de andre ting.

Ellers er der tcpdump, eller sniffit, eller andre netvaerks sniffere, der
ser hvilken trafik der er paa nettet.

Du skal vaere opmaerksom paa at folk der vil snyde dit system goer det, fx
ved at skifte netkort, skifte mac adresse, skifte ip...
Overvej noget hvor de skal logge ind paa en linux gateway/server, saa er
der stoerre sikkerhed for hvem det er, selvom de selvf. kan sniffe
hinandens password...

ion++