Re: [TEKNIK] TAPE backup

On Wed, 19 Apr 2000, Torsten Kammeyer wrote:

> Hej
>
> Vi skal ha' en Linux server, men vi har ingen erfaring med tape backup på
> denne platform.
>
> Nogen anbefaler en Compaq 35/70 AIT Backup Drive (intern). Er der nogen her,
> der har erfaringer med en sådan ?
>
> Hvordan sætter vi et device op til denne (/dev/tape ?) ?

Når maskinen booter (jeg antager scsi) kan du se hvilket device kernen
tildeler scsi tape enheden. Med dmesg kan du se det efter boot. Du kan så
lave et link, f.eks.

cd /dev
ln -s st0 tape

> Jeg formoder backup er ved hjælp af tar, men hvordan med tape utilities som
> "formatering" af tapes, spole frem og tilbage etc. ?

Der er også andre programmer: taper er tekstbaseret, kdat bruger jeg til
min egen "personlige" backup.

mt

er styringsprogram til mange forskellige ting: man mt.

Mads

Oh well, all operating systems crash constantly right? This is normal, right?
It has to be, Microsoft couldn't be so popular if their OS was so bad, could
they?
  Yes they could, and they are. And if you fail to realize it, it's your own
damn fault.
                               - Ron Coscorrosa, in response to MS France FUD