RE: [TEKNIK] Vrøvl med ejerskaber

Poul Anker Gensmann wrote:

> Jeg har ved et uheld ændret ejer og gruppe på store dele af
> mit filsystem.
>
> Er der ikke en der vil ridse op hvem de forskellige dirs bør
> tilhøre eller henvise til et sted hvor det står?

Hvis det drejer som om filer der er installeret fra RPM'er er det muligt
at uddrage informationen derfra.

Jeg hader at indrømme det, men få uger efter jeg var begyndt som
systemadministrator for skydebanen.net (netværk i danmarks næststørste
andelsboligforening med over 200 tilkoblede lejligheder og ofte flere
brugere i hver lejlighed) lykkedes det mig at at rekursivt ændre
filrettighederne på hele systemet.

Redningen blev leveret af Mads Dydensborg (endnu engang tak, Mads) som
lavede et par scripts der udledte filrettighederne fra RPM-databasen og
gendannede de oprindelige rettigheder. Til dit brug skal der naturligvis
laves nogle mindre tilpasninger (reetablering af ejerskab i stedet for
rettigheder), men hvis du er interesseret kan jeg godt poste disse
scripts.

/Martin
Systemadministrator - skydebanen.net
E-post: sslug@sslug