Re: [TEKNIK] Promise UDMA66

On Tue, 25 Apr 2000, Frank Damgaard wrote:
> Indtil videre er der ingen IDE diske der er huritgere end UDMA-33
> så normalt vil en UDMA-66 controller være overkill.
> (UDMA-66 kræver i øvrigt special-kabel til IDE)
> I visse tilfælde har disken tilstrækkelig med on-board cache til
> at UDMA-66 måskegør gavn .

For tiden er det svært at komme forbi de 33 MB/s i sustained, men det kan
godt lade sig gøre i peak... det er ikke meget man får ud af det men en
smule er det. Iøvrigt er der hele tiden forbedringer i mængden af
bit/kvadrattomme og hastigheden går derfor opad, så fordelene ved UDMA66
vil være større og større som tiden går.

> Men med UDMA-33 (og linux driver til IDE der supporteret UDMA!)
> bør du på nyere diske kunne få > 12 MB med "hdparm -t"

Og det var så netop her problemet lå - jeg har fundet disken men kan ikke
få gang i UDMA, ikke engang UDMA33 :(

> Husk i øvrigt med hdparm at checke at f.eks. "-u1" "-c1" "-d" "-m8" "-a8"
> og andre parametre er sat. De tal du får ser ud til at være uden
> nogen af disse parametre (eller du anvender en toptunet 486 PC)

Det er en P166mmx - med disken siddende på Promise UDMA66-controlleren

> Prøv evt. "hdparm /dev/hda" og se hvad opsætning der anvendes
> (erstat hda med din disk)

Jeg har pillet, rodet og raget ved det og dem *kan* ikke komme over
7.5MB/s uden UDMA - og når jeg prøver at slå det til siger den:

 HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted

/Jesper

"Microsoft does have a Year 2000 problem. We're it"
(c) unknown       - Go Linux! http://www.linux.org/

 Jesper Monsted - RIPE: JM42 - sslug@sslug