Re: [TEKNIK] trojanske programmer

On Wed, 26 Apr 2000, kenneth jakobsen wrote:

> jeg har et mindre skænderi kørende med en bekendt omkring trojanske
> programmer han påstår at man kan flette et trojansk program ind i et billede
> hvilket jeg ikke tror på hvad siger i til den påstand!?!

Vi skal nok lige have klarlagt _hvad_ du spørger om her. Det er ret nemt
at flette noget kode ind i et billede, f.eks. bliver DeCSS (blandt andet)
distribueret sådan. Hvis du spørger om hvorvidt man kan flette et program
ind i et billede, og dette så vil blive udført hvis man f.eks. ser på
billedet, så er der næppe nogen systemer der har dette som en feature, men
det ville jo ikke være svært at konstruere programmer der havde dette som
feature.

Teknikken hedder vist i øvrigt "watermarking", eller noget i den stil.

Svaret på dit "spørgsmål" er nok "Ja, det kan man godt, men der er vist
ingen systemer der forsøger at fortolke den slags billeder".

Jeg ville jo også kunne skrive en computervirus på et stykke papir og
lægge det i dit hus. Det bliver først farligt for dig, hvis du taster
programmet ind og kører det (på din pc).

Mads