Re: [TEKNIK] Stor harddisk tilgang i RH 6.2

On Tue, 25 Apr 2000 22:16:24 +0200, Christoffer Hall-Frederiksen <sslug@sslug>
 wrote:

>Når du er i situationen næste gang kan du så ikke give os output fra
>lsof(8) for at se hvilke processer der har hvilke filer åbne?

Jeg er altid i situationen, allerede ved login står den og "pinger" harddisken.
Jeg har uploadet output fra lsof til http://www.image.dk/~fuzz/lsof.output .Men
man kan vel ikke være sikker på filen er heri. Hvis "det irreterende program"
nu åbner og lukker filen, hver gang den læsser/skriver i denne, kan jeg ikke
være sikker på at fange det med lsof.

>Du kan
>også selv gå i gang med at se hvilke at de filer (pt. åbne) der har en
>modifikationstid der passer med de 3-4 sek. Det burde give et bedere
>billed af hvad problemet(?) kunne være.

# /usr/sbin/lsof | cut -b 63- | grep -v pipe | grep -v : | grep -v socket | grep
-v protocol | xargs -n 1 ls -ld --full-time | grep 20:23
ls: NAME: No such file or directory
crw-rw-rw-    1 root     root       5,   2 Wed Apr 26 20:23:31 2000 /dev/ptmx
crw-rw-rw-    1 root     root       5,   2 Wed Apr 26 20:23:31 2000 /dev/ptmx
crw--w----    1 fuzz     tty      136,   1 Wed Apr 26 20:23:33 2000 /dev/pts/1
crw--w----    1 fuzz     tty      136,   1 Wed Apr 26 20:23:33 2000 /dev/pts/1
[... denne linje kom en masse gange]
ls: /proc/3386/fd: No such file or directory

Hvis jeg i stedet kigger på acces times, er output en masse libs.

>Jeg tolker de andre mails du
>har sendt sådan, at du har verificeret at maskinen ikke swapper. Er
>det korrekt antaget?

Nej. Den bruger nogen gange lidt swap plads, men free siger nu:

             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:        127880      78504      49376      30184       5048      34716
-/+ buffers/cache:      38740      89140
Swap:       208804          0     208804

>Ellers vil vmstat(8) kunne give et billed af hvad
>der sker (eventuelt /proc/meminfo).

wmstat:

   procs                      memory    swap          io     system         cpu
 r  b  w   swpd   free   buff  cache  si  so    bi    bo   in    cs  us  sy  id
 0  0  0      0  48744   5060  34724   0   0    30     3   82   130   4   5  91

--
Anders Bo Rasmussen          mailto:sslug@sslug
Frimestervej 42 1.tv         http://www.image.dk/~abr