Re: [MISC] Teori om login

[Fra SSLUG-MISC]

On Sun, 30 Apr 2000, Rune Christiansen wrote:

> Hvordan fungerer det? For sådan som jeg ser det, så bliver man vel altid
> smidt tilbage i den originale shell (som jo er et script).

Lav et script, kald fx /tmp/ged.sh:

#! /bin/bash
vi nyfil

echo "leaving script"

# EOF

kør dit fine nye script:
sslug@sslug ~ > /tmp/ged.sh
[ her start vi ]
tryk ":!sh"

nu har du en fin shell:
bash$ ls /tmp
956432449-gtkrc-1458948527  fstab.B8vIz9  orbit-kwv   rpm.freshen
etc			    install.log   orbit-root  upgrades
bash$ exit

Press RETURN or enter command to continue
[ nu er du tilbage i vi ]
tryk ":q"
Press RETURN or enter command to continue
leaving script
sslug@sslug ~ >

Det samme kan gøres med EMACS og sikkert mange andre programmer.

> Er der noget dokumentation om emnet?

Humlen er, at du skal tjekke de programmer du kalder samt dit input, og
sørge for at det du tror er en indtastet variabel, ikke bliver udført som
kommando i en shell.

/kristian

--
Kristian Vilmann - sslug@sslug - http://www.sslug.dk/