Find navn i /etc/services ud fra port nummeret.

Jeg bakser med et lille shell script, der bruger portmon til at check om diverse services er oppe.
Jeg kunne godt tænke mig, at have navnet på servicen fra /etc/services ud fra port nummeret,
men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan.

Jeg kan se, at man i C kan bruge funktionen getservbyport(), men hvad kan jeg gøre i bash ?

Hilsen Poul