Re: [TEKNIK] Multiple USB/Firewire devices

Mogens Valentin wrote:
Peter Makholm wrote:

Mogens Valentin <sslug@sslug> writes:

Har prøvet. Hvis jeg fx. har min 3½" externe backup disk tilsluttet og
mounted, kan jeg fint tilslutte en flash, men ikke mounte den, uden at
få den velkendte "bad blabla, wrong filesystem, or too many mounted.."

Nej, for i det tilfælde kommer din flash-disk til at hedde /dev/sdd, gør den ikke?

Ozze hvad jeg havde forventet. Lige nu kan jeg bare ikke prøve det, fordi den USB-disk jeg har haft tilsluttet, stadig "hænger" på systemet, selvom den fysisk er fjernet.

Reboot, og mere test.
Altså: Første USB, eller Firewire, device som tilsluttes, bliver /dev/sdc (har to SATA diske som er sda og sdb).
Næste device bliver så /dev/sdd, helt som forventet.
Jeg tog fejl fordi jeg som test kun havde een device tilsluttet ad gangen, og s'fø'li' med det samme absolut skulle definere hver device i fstab, ligesåsnart stadset virkede.

Årsagen til at mit SCSI subsystem låste på sidste device var altså at jeg forsøgte at mounte to af dem på stort set samme /dev/sdc .
Skal jo gå galt.

Problemet er så videre at devices skifter /dev/sd.. placering efter hvilken rækkefølge de tilsluttes. Suk! Selv XP er ikke så tåbelig.
Så skal man altså til igen at lege geek og opfinde et hjul.
Ikke så sært nettet vrimler med scripts til at scanne for devices.
Man skal dog SVJKS selv sørge for at opdatere fstab dynamisk.
Hmm, en Redhat gut (sikkert ozze andre) har begået noget der gør det, men jeg bruger ikke Gnome/KDE. Selvvalgt, I know :-

Tak for hjælp.

--
Kind regards,
Mogens Valentin

A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere. -- Groucho Marx