Re: [TEKNIK] SMART på harddiske...

On Fri, 18 Feb 2005 13:28:57 +0100, Preben Bohn wrote:

> Er der noget tilsvarende til Linux (som jeg primært bruger den bærbare
> til); hvad skal man bruge, inkluderer det kerne-kompileringer, osv? Jeg
> bruger Knoppix 3.6 harddisk-installeret (kerne 2.6.7).

Det er ret smart. Består af en dæmon samt userland utils. Dæmonen
kører hos min fra boot, og vil så overvåge diskene med jævne
mellemrum, og tage nødvendige forholdsregler ved fejl. Userland utils er
smartctl, som kan kører med mellemrum - igangsætter en større
fejldetektering. Jeg har lavet 2 cronjobs, der kører hver sit script en
gang om ugen.

balder:~# crontab -l
15 3 * * sun /etc/disksanity.sh > /dev/null
15 5 * * sun /etc/disksanityres.sh > /dev/null
balder:~# cat /etc/disksanity.sh
/usr/sbin/smartctl -X /dev/hda
/usr/sbin/smartctl -X /dev/hdc

exit
balder:~# cat /etc/disksanityres.sh
/bin/rm -f /var/log/disksanity.log

/usr/sbin/smartctl -a /dev/hda 2>&1 | /usr/bin/tee -a /var/log/disksanity.log \
| /usr/bin/mail -s "`/bin/hostname`: disksanity status for /dev/hda" root

/usr/sbin/smartctl -a /dev/hdc 2>&1 | /usr/bin/tee -a /var/log/disksanity.log \

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen