Flytning af filer mellem systemer med forskellige tegnsæt for filnavne.

Hej,

Jeg leder efter en metode til flytning af filer fra min Linux FC3 der anvender utf8 og til/fra andre systemer (specifikt Windows XP), der ikke anvender utf8. Helst som en fil-pakke (zip, tar eller lign.).

Er der nogen simpel måde at opnå, at de tegn der findes i begge systemers tegnsæt overføres/udpakkes så det bliver korrekt.
Jeg er oftest udsat for at det er æøåÆØÅ jeg skal have til at blive konverteret ;-)

Jeg har forsøgt at anvende zip med -k flaget, men det var absolut ingen success.

Med venlig hilsen
Egon Andersen