Re: [TEKNIK] Flytning af filer mellem systemer med forskellige tegnsæt for filnavne.

Mogens Kjaer wrote:
Egon Andersen wrote:

Hej,

Jeg leder efter en metode til flytning af filer fra min Linux FC3 der anvender utf8 og til/fra andre systemer (specifikt Windows XP), der ikke anvender utf8. Helst som en fil-pakke (zip, tar eller lign.).

Hm, jeg troede egentlig, at XP brugte UTF8? Eller er det UTF16?

Nå, anyway, du kan prøve at rename filerne inden du zip'er dem,
fx ved at bruge perlscriptet convmv: http://j3e.de/linux/convmv/

XP bruger *naturligvis* ikke UTF8 ;-)
Jeg mener at det er UTF16 eller måske BMP (de mindstbetydende 16 bit af Unicode) - jeg er ikke ret meget inde i hvad der sker på en M$.

Jeg vi se på scriptet.
Det ville nu bare være smart om der fandtes en pakke-værktøj, der automatisk pakkede fra source-systemets tegnsæt og internt anvendte UTF8 og ved udpakning benyttede target-systemets tegnsæt.

Med venlig hilsen
Egon Andersen