Re: [TEKNIK] Flytning af filer mellem systemer med forskellige tegnsæt for filnavne.

Egon Andersen wrote:
Stig Johansen wrote:

Mogens Kjaer wrote:

Hm, jeg troede egentlig, at XP brugte UTF8? Eller er det UTF16?

M$ bruger UTF-16 som default, alle andre bruger UTF-8.
Jeg kender ikke løsningen på Egon's problem, men det første jeg ville gøre
er, at sikre at der er en BOM, der indikerer UTF-8 i filen, inden
overførsel til Windows.

BOM? Forkortelse af ?

Okay, BOM betyder 'byte order mark', men hvordan skulle det nogensinde være muligt at indsætte det i et filnavn?
Jeg taler ikke om indholdet af filerne! Det skal der absolut ikke pilles ved.
Jeg har nu i øvrigt ingen ide om at BOM skulle give nogen mening ifbm. utf8, men kun ifbm. utf16.
(Endnu en grund til at bruge utf8 og ikke utf16.)

Med venlig hilsen
Egon Andersen