Master/Slave på ide controller

Hej

Jeg har fået et problem med meget langsom boot. Efter at have lavet noget omkonfiguration har jeg fået opsat mine 2 harddiske som master på hver Deres kanal med et dvdrev og dvdbrænder som slave på hver kanal.

Dette har gjort at bios'en er meget lang tid om at detektere diskene, og at grub er meget lang tid om at loade.

Jeg har prøvet at pille dvddrev og dvdbrænder fra (dem som sad som slave på hver kanal) og så bliver der bootet fint hurtigt

Grunden til at jeg har sat begge diske som master på hver kanal var egentlig for at maximere hastigheden (når ikke jeg bruger dvd og dvdbrænder) ved at have diskene på hver sin kanal

Er der nogle der ved hvorfor jeg får dette problem?

Mvh
Hasse H. Johansen