Kopiera system från en disk till en a nnan

Så här ligger det till...
Jag har för närvarande min root-partition / på en partition på en disk.
Nu vill jag göra en kopia av denna partition fast den ska kopieras över
till en partition på en annan disk och den nya partitionen är inte exakt
lika stor som den gamla (den är lite större). Hur gör jag detta på bästa
möjliga vis? Jag vill alltså kopiera hela systemet (förrutom /home som
finns på en annan partition) från en partition till en annan och sedan
kunna byta diskarna och starta upp maskinen från den nya disken med
kopian på.
Jag hoppas att det där var tydligt nog :-P

//Daniel

--
Excuse me, I believe you have my stapler...?

Support cryptography for personal privacy: http://www.gnupg.org
Download my OpenPGP public key at: http://www.kingsofcode.net/dl/pubkey.asc