Re: [TEKNIK] "Fragmentering" af dirs i Ext3

Jan Rasmussen wrote:
Jeg har haft et nedbrud på min Windowsmaskine, som gjorde, at jeg måtte redde filer fra disken via et rescue program.

Alle de (helt og delvist) reddede filer blev flyttet over på min filserver. Det har givet et orphan dir, hvor der lå 10K+ filer.

Lidt efter lidt har jeg fået flyttet eller slettet filer fra dette dir, således, at jeg nu er nede på omkring 4K filer.

Jeg er ikke ret meget inde i hverken ext2 eller ext3, så mit spørgsmål er: Er dette dir nu fragmenteret eller balancerer ext3 selv dir entries efterhånden som de fjernes?

Fragmentering er ikke noget problem i Linux.
Se her: http://help.lockergnome.com/lofiversion/index.php/t27443.html
I dit tilfælde er der huller mellem de tilbageværende filer, det er forsåvidt en fragmentering, men uskadelig, hullerne vil blive fyldt ud med nye filer. Linux vil altid (næsten) finde et hul, der er stort nok til en given fil, kun hvis disken er næsten fyldt op begynder det at knibe. Linux begynder ikke bare at fylde på i det første det bedste hul, og undgår derved den "grimme" fragmentering, hvor en fil spredes over hele disken.
--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug