Re: [TEKNIK] "Fragmentering" af dirs i Ext3

Jørgen Heesche skrev:

er: Er dette dir nu fragmenteret eller balancerer ext3 selv dir entries efterhånden som de fjernes?

Fragmentering er ikke noget problem i Linux.
Se her: http://help.lockergnome.com/lofiversion/index.php/t27443.html
I dit tilfælde er der huller mellem de tilbageværende filer, det er forsåvidt en fragmentering, men uskadelig, hullerne vil blive fyldt ud med nye filer. Linux vil altid (næsten) finde et hul, der er stort nok til en given fil, kun hvis disken er næsten fyldt op begynder det at knibe. Linux begynder ikke bare at fylde på i det første det bedste hul, og undgår derved den "grimme" fragmentering, hvor en fil spredes over hele disken.

Nu er det ikke hullerne mellem filerne, jeg tænkte på, men hullerne i directory'et. Jeg har kigget lidt i linket og søgt lidt på google. Som jeg ser det, har jeg et dir med 10+K entries af et Inode nummer og et filnavn. Da nu et dir bare er en specialudgave af en fil, har jeg altså en fil der er 10+K * ca 40 bytes (8 bytes + gennemsnitligt filnavnlængde på 32 bytes). Nu er der så ca 3K entries. Dvs at der i teorien kan være 7K gange 40-50 bytes ubrugte bytes i filen.

Det er ikke såmeget pladsen på disken, jeg tænker på, men den tid, det tager at komme igennem den. Måske er det så lidt, at det er ligemeget.

Bliver denne fil forkortet/komprimeret fra tid til anden?

Gør det nogen forskel, at filsystemet bliver eksporteret over NFS og Samba?

Mvh

Jan Rasmussen