Re: [TEKNIK] "Fragmentering" af dirs i Ext3

Jan Rasmussen wrote:
Jørgen Heesche skrev:

er: Er dette dir nu fragmenteret eller balancerer ext3 selv dir entries efterhånden som de fjernes?

Fragmentering er ikke noget problem i Linux.
Se her: http://help.lockergnome.com/lofiversion/index.php/t27443.html
I dit tilfælde er der huller mellem de tilbageværende filer, det er forsåvidt en fragmentering, men uskadelig, hullerne vil blive fyldt ud med nye filer. Linux vil altid (næsten) finde et hul, der er stort nok til en given fil, kun hvis disken er næsten fyldt op begynder det at knibe. Linux begynder ikke bare at fylde på i det første det bedste hul, og undgår derved den "grimme" fragmentering, hvor en fil spredes over hele disken.

Nu er det ikke hullerne mellem filerne, jeg tænkte på, men hullerne i directory'et.
... SKIP ...

Det er ikke såmeget pladsen på disken, jeg tænker på, men den tid, det tager at komme igennem den. Måske er det så lidt, at det er ligemeget.

Jeg ved ikke hvordan selve directoriet (filtabellen) administreres, og om den kan være fragmenteret. Hvis det er tilfældet kan det næppe betyde ret meget, fordi filtabellen kun er en lille del af disken. Den virkelig generende fragmentering, er den, hvor filer er opdelt i mindre portioner over en stor del af disken, og læsehovederne derfor skal køre meget frem og tilbage for at læse en fil sekventelt.
Bliver denne fil forkortet/komprimeret fra tid til anden?
Jeg ved ikke om der er behov for komprimering, jeg tror det ikke. Jeg forestiller mig, at der er tale om bittabeller: en bit for hver block (og/eller inode) på disken. Men det er gætteri, jeg ved ikke noget om det.
Jacob Sparre Andersen nævner logisk adressering. jeg ved ikke hvad det er, men der kunne være tale om hashtabeller.
På Google fandt jeg dette link: http://learnlinux.tsf.org.za/courses/build/internals/ch08s04.html
som måske kan kaste lys over problemet.

Gør det nogen forskel, at filsystemet bliver eksporteret over NFS og Samba?

Jeg ved ikke rigtig, hvad du mener?, et filsystem eksporteres vel ikke som en samlet blok, men som enkelte filer, evt, alle filer med en kommando. Det ved udlægning af filer på en disk, der kan ske noget.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug