Re: [TEKNIK] Sort skærm ved opstart af X

Gert Holtoft skrev:

Søndag 19 marts 2006 12:44 skrev Kasper Boel Nielsen:
Hej.....
Har bygget en mini PC som skal anvendes som "medie" center ved brug af
KnoppMyth.
Bundkortet er VIA Epia M1000
Jeg har forsøgt at installere KnoppMyth, Ubuntu og Mandriva.

Under installationen forløber alt planmæssigt og alt installeres med
"succes".
Efter reboot startet programmet op, men når X starter går skærmen i
sort og power down.
Når jeg skifter konsol, kan jeg konstatere at X kører og ved gennemsyn
af logfilen er der tilsyneledende ikke umiddelbart noget galt. (jeg er
nu ik' ekspert!)

prøv med bootparameteren vga=768

mvh/gert

Hej Gert, og tak for dit hint!

Mit problem er dog løst på anden vis, idet min gode ven Jørn har givet mig flg. henvisning:
http://sourceforge.net/tracker/?group_id=102048&atid=630967&func=detail&aid=1349309

Der er fundet en bug i via driveren/X:
I bios under "select display device" er som default sat til "CRT+LCD" og det bevirker at skærm går i sort. Skal sættes enten "CRT" eller "CRT+TV"

Jævnfør linket for yderligere information!

Hilsen Kasper