router/webserver/"trafic shaper"/proxy

Hejsa

Jeg har hjemme pt en gammel maskine som leger web- og printerserver. Min hardware konfiguration er ret simpel:

                                        ---- ledning-> IP-tlf
                                     /
tlf -> cybercity router -> trådløs router -- ledning -> server
                                     \
                                        ---- wlan -> laptops

Nu har jeg anskaffet en nyere gammel maskine som jeg vil anvende istedet. Desuden vil jeg gerne have
1) noget anti-porno så web'et bliver lidt mere sikkert for en fem-årig
2) noget "traffic shaping" (eller hvad det hedder). Ihvertfald er det pt et problem hvis det er downloads fra webserveren mens der bliver ringet i IP-tlf.

Jeg forestillede mig følgende, som jeg dog ikke ved hvorvidt er det smarteste:

tlf -> cybercity router -> server -> trådløs router -> - wlan -> laptops

Spørgsmål:
1) Er ovenstående konfiguration meningsfuld? Noget smartere?
2) Hvad skal jeg kikke på for at styre hvilke services (hvoraf nogle ligger på den styrende maskine) der må bruge hvormeget båndbredde i hvilke situationer?
3) Ang. anti-porn forestiller jeg mig dansguardian (http://dansguardian.org/), da den ser seriøs og vedligeholdt ud + den er i debian. Nogen der har erfaringer på dette område evt med dansguardian?
4) Firewall: Jeg må erkende jeg ikke ved det store om iptables, har et par gange hacket nogle scripts fra nogle sslug'ere til at gøre som jeg vil, men jeg er ikke helt med på alle detaljer. Jeg har set på firestarter engang, og det så humant ud. Er det noget der kan anbefales, eller skal jeg kikke mig omkring igen?

--
peace, love & harmony
Atte

http://www.atte.dk      | quartet:      http://www.anagrammer.dk