Re: [TEKNIK] Hvorfor egentlig partitionere

"E. Sjørlund" wrote:

> Jeg sidder med et SD-Ram kort på 1GB som mit kamera fik lov til at gøre
> klar.
> Resultatet er, at der ikke er oprettet nogen partition på kortet, og set
> fra Linux skal det blot mountes fra /dev/sdg (altså uden partitionsnummer)
> Det tog mig lidt tid at finde frem til den løsning, og den automatiske
> mount finder den slet ikke, men det fik mig til at tænke lidt over,
> hvorfor man skal partitionere, når nu den pågældende enhed ikke skal
> opdeles af andre grunde.
Der er vel, uanset hvad oprettet minimum een partition på drevet. Det er
denne partition der så efterfølgende kan formateres og derefter mountes.
Hvis du kigger på dit kort i fdisk, vil fdisk rapportere om en partition.
Der er ikke (og har aldrig været) anden grund til at opdele en harddisk i
partitioner end at det ofte er belejligt og lettere at overskue og muliggør
brugen af forskellige filsystemer til forskellige opgaver (jeg har en disk
der både er ext2, ext3 og fat-formateret på hhv partition 1, 2 og 3).
At den "automatiske mount" ikke finder den, lyder som en forkert opsætning.
Har du sat kortet op i /etc/fstab?

> En CD/DVD er jo heller ikke partitioneret, den kan fint mountes og
> bruges uden, så hvad er det lige (andet end traditioner) der gør, at en
> harddisk, et ram-kort, en usb-stick osv skal. Eller er det måske bare en
> tradition?
Jo, på en cd-rom er der én ISO9660-formateret partition.
--
//anders