QoS eller traficshaping (eller hvad det nu hedder) under linux

Hejsa

Jeg har en 4M/256K adsl forbindelse som jeg bruger til webserver og ip-telefon. Jeg vil gerne styre trafikken således at telefonen ikke forstyrres af heftig download på serveren. Så vidt jeg kan se er det magiske ord QoS.

Men jeg har google'et lidt og kan ikke lige få fat i den lange ende af det. Findes der decideret software som gør dette eller gøres det i iptables, eller? Nogle erfaringer m forskellige løsninger?

Mit behov er egentligt ret simpelt: telefonen skal have det den har brug for når der ringes, men hvis det er nemt at sætte op kunne jeg evt finde på at tune for andet osse...

Jeg har forberedt opsætningen ved at flytte webserver (som osse skal styre QoS) foran den trådløse router hvorpå ip-tlf sidder.

Kører debian/stable...

--
peace, love & harmony
Atte