Re: [TEKNIK] QoS eller traficshaping (eller hvad det nu hedder) under linux

On Thu, 15 Jun 2006 10:25:17 +0200, Peter Makholm wrote:

> Når man tilbyder ADSL med en tilhørende VoIP vil man oftes bruge to
> forskellige VC'er (virtual circuits) hvor VoIP-forbindelsen har QoS-typen
> ABR (available bit rate) og dataforbindelsen har typen UBR (unspecified
> bit rate).

Det lyder som den rigtige forklaring. Ifølge de tekniske specificationer
for routeren er det to typer trafik isoleret fra hinanden, hvor voip
delen har første prioritet. Som jeg læser det, er min linje virtuelt
inddelt: En lille del til voip med garanteret båndbredde - formentlig 64
eller 128 Kb? Den resterende trafik har så en båndbredde indtil
teoretisk max.

> Selve QoS foretages altså på ATM-laget som er designet til at
> understøtte QoS i stedet på IP-laget der ikke rigtigt understøtter
> QoS.
Hvor sker så styringen? Er det i min router, eller sker styringen på
mit termineringspunkt på centralen? Altså min router sender besked til
centralen om, at jeg ønsker garanteret trafik med den specificerede
båndbredde til voip, eller foregår det decentralt i min router?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen