Re: [TEKNIK] QoS eller traficshaping (eller hvad det nu hedder) under linux

Atte André Jensen wrote:

(omkring Linksys WRT54GL)

> Den koster 443,- (ikke i sig selv så dyrt), men jeg har i forvejen 3
> trådløse routere...
>
> Jeg ville meget gerne gøre det rent linux-box'et...

Nu er Linksys boksen jo også en Linux-box. Med community firmware kan du ssh
til den, opgradere pakker i ipkg formatet. Der er mulighed for at køre en
SIP proxy på den, da din router sikkert er den eneste der har en internet
addresserbar adresse - og dermed mulighed for andre at ringe direkte til
dig uden at du skal have en STUN forbindelse op at køre.

- og jo jeg har også 3 trådløse routere. De kører en en radiokæde i
WDS-mode. Her med her et et switched net med 3x4 RJ45
tilslutningsmuligheder plus en god WIFI dækning. Udhus stue og kontor er
dækket. Min stationære computer på kontoret benytter en af routerne til at
koble sig op på. Den har tidligere benyttet et trådløst netkort - med
dertilhørende bøvl med drivere og firmware, der ikke er distribueret sammen
med Linux kernen. Nu skal jeg blot have understøttelse for et ganske
almindeligt trådet netkort. Det som didder på mit bundkort virker fint.

Mvh