Re: [TEKNIK] QoS eller traficshaping (eller hvad det nu hedder) under linux

Peter Makholm wrote:

> Når man tilbyder ADSL med en tilhørende VoIP vil man oftes bruge to
> forskellige VC'er (virtual circuits) hvor VoIP-forbindelsen har
> QoS-typen ABR (available bit rate) og dataforbindelsen har typen UBR
> (unspecified bit rate).

ABR og UBR er begge ATM termer.

> Selve QoS foretages altså på ATM-laget som er designet til at
> understøtte QoS i stedet på IP-laget der ikke rigtigt understøtter
> QoS.

Telefonselskaberne har i årevis haft ATM forbindelser mellem deres
telefoncentraler, så der har derfor været naturligt at benytte IP over ATM.
Dette giver også som beskrevet mulighed for at reservere båndbredde i ATM
forstand. Dette giver en god QoS.

Det er dog ikke alle ADSL (2+) centraler, der benytter ATM baserede
backbones. IP baserede backbones, der ikke kører over ATM er stærkt på vej
frem. Prisen er den drivende kraft.
Så hvis du kigger på:
http://www.adsl-optimizer.dk/
så vil det kun give en effekt hvis der køres IP over ATM. Hvem der gøre hvad
på det danske marked, der har jeg ikke noget overblik over.

Mvh