apt-cache show, og allerrede installeret pakker

Hvordan kan jeg se, om en pakke er installeret?
Jeg ved, at jeg kan bruge aptitude til at se, hvilke pakker der allerrede er
installeret, men kan jeg også bruge apt-cache show eller noget andet
apt-...?

Vil "apt-cache show" ikke bare vise alle pakker, der er i cachen uanset om
de er installeret eller ej?

Hvordan har jeg fået pakker ned i min cache, uden at jeg har installeret dem
(Jeg har kun brugt apt-get dist-upgrade)?