Re: [TEKNIK] Forbinde til laptop med ukendt IP

Mon, 26 Jun 2006 21:47:37 +0200, Mogens Melander <sslug@sslug> skrev:

> Ny idé: Den maskine der skal være datalageret har en fast
> og offentlig IP. Kunne den ene bærbare styre den anden ved
> at de begge forbinder til datalager-maskinen?

Jeps, datalageret kunne være VPN server. Så laver man en sikker tunnel
mellem denne maskine, og de andre maskiner. På den måde kommer alle
computere på samme net, lidt lige som hvis det var et LAN.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Private_Network

og evt. http://openvpn.net/
Det ser lovende ud.
Hvis man kan lave X forwarding gennem OpenVPN'en er det helt perfekt.

Tak til skal I ha' :D
Jeg må straks igang med at læse om VPN og hvordan det er strikket sammen.

--
Med venlig hilsen
/Zmit/