Automatisk oprettelse foldere og flytning af JPEG-filer

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at automatisere min nuværende strukturering af de billeder jeg tager med digital-kamera.
I øjebblikket foregår det ca. efter følgende procedure:

1.0 - Kopier alle billeder fra SD-kort til ~/Media/Image
2.0 - browse billeder med gqview
3.0 - læs properties exif-del for dato stempel
3.1 - marker billeder fra samme dato og vælg flyt
3.2 - opret ny folder med dato som navn; åååå-mm-dd
3.3 - vælg ny folder som destination for billeder markeret til flytning
3.4 - gentag 3.x indtil alle billeder er flyttet

Jeg ser umidelbart ingen hindring for at dette kunne være et bash-script, jeg ved bare ikke hvordan jeg får exif-datoen ud uden gqview og højreklik mm.
Der må findes en lettere løsning - som vil blive modtaget med stor begejstring hvis jeg gøres opmærksom derpå! :)

-- Med venlig hilsen /Zmit/ RLU # 314205