Re: [TEKNIK] Gentoo : Manglende /var/log/messages

Jesper Fanø wrote:
Jeg har endnu et mystisk problem, som jeg håber nogle kan hjælpe med.

jeg har på et tidspunkt forsøgt og kopiere data/installation fra en fysisk harddisk til en anden, da en af partitionerne var ubrugelige.

I min iver lykkedes det mig desværre og forsøge og kopiere var partitionen oveni sig selv, umiddelbart burde dette ikke betyde noget (mente jeg), da den ikke kan erstatte sig selv med sig selv.

MEN efterfølgende oplever jeg følgende mærkelige ting.

der er ingen fil der hedder /var/log/messages til gengæld er der oprettet et tomt messages bibliotek.
sletter jeg biblioteket messages, og genstarter serveren, så har jeg en messages fil, indtil ca dagen efter omkring middag - hvorefter den igen har et tomt bibliotek og ingen fil.

Jeg synes faktisk også jeg mangler en masse andre logfiler i /var/log biblioteket - men messages er nu den jeg savner mest:)

Nogen der ved hvor man kan pille!!

Der er næppe nogen trylleformular, der kan løse problemet, men jeg ved det ikke.
Fejlen skal nok rettes med håndkraft.
Du nævner et messages bibliotek, det er forkert, messages er en fil. Det burde bare virke ved i /var/log at slette filen messages (og biblioteket messages, hvis der er oprettet sådan et). På samme måde skulle alle andre log-filer kunne genoprettes.

Og tillad mig lige et godt råd, brug ikke cp til så stor en kopieringsopgave, brug tar.
tar cpvf - FILE-LIST | gzip -c > FILE.tar.gz

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug